دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 خرداد 1396 - 16:41
مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست؛

سیاست محیط زیست، رهاسازی گونه‌ها در طبیعت است/ از ابتدای 96 تاکنون ۲۵۰ هکتار از مناطق چهارگانه محیط زیست طعمه حریق شده است

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست از تصویب طرح جامع اطفای حریق کشور خبر داد و گفت: با تصویب طرح جامع اطفای حریق کشور باید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به صورت سالانه برای اجرای آن بودجه تخصیص دهد.
کد خبر : 185517

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از سازمان حفاظت محیط زیست، علی تیموری، مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مرگ هیرکان توله پلنگ ماده رهاشده در پارک ملی گلستان گفت: حتی اگر هیرکان تنها به مدت یک ماه یا یک ماه و نیم پس از رهاسازی در طبیعت، در این محیط زنده مانده باشد، باز هم بسیار حائز اهمیت است، رهاسازی هیرکان یک پروژه علمی و تحقیقاتی برای کسب اطلاعاتی از روش زندگی و بقای این گونه به واسطه نصب گردنبد ردیاب نیز بود.


وی افزود: رهاسازی هیرکان در طبیعت نخستین تجربه ایران در این حوزه بود و از دستاوردهای این تجربه می‌یتوانیم برای موارد دیگری همچون پلنگ رودسر بهره بگیریم.


مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: از سال 93 که اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان به واسطه تماسی تلفنی از وجود دو توله پلنگ رها شده مطلع شد، تصمیم بر این بود که دو توله به گونه‌ای نگهداری شوند که امکان رهاسازی آن‌ها در طبیعت وجود داشته باشد و در نهایت همزمان با شهریور سال 1395، جمع بندی‌ها بر رهاسازی توله پلنگ ماده بود و این اقدام نیز صورت گرفت.


وی با بیان اینکه پیش از رسانه‌ای شدن موضوع هیرکان در ابتدای خرداد ماه امسال از موضوع مطلع شده است و اقدامات اولیه همچون نامه نگاری و برگزاری جلسه برای بررسی ابعاد مختلف موضوع و روشن شدن حقیقت صورت پذیرفته است، افزود: این موضوع داخلی سازمان حفاظت محیط زیست است. موضوع هیرکان و شفاف شدن ابعاد مختلف این موضوع برای رئیس و مدیران سازمان حفاظت محیط زیست بسیار مهم است و از همین رو واحد بازرسی سازمان در حال پیگیری این اتفاق است و نتایج تا هفته آینده روشن خواهد شد که در صورت احراز تخلف، بدون هیچ اغماضی با متخلفان برخورد خواهد شد.


این مقام مسئول در خصوص برخی صحبت‌های مطروح شده در فضای مجازی و رسانه‌ای مبنی بر اتهام زنی به دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: در شرایطی که به طور نمونه نگهداری پلنگ رودسر در باغ وحش بارجین قزوین هزینه‌های بسیار زیادی را به همراه دارد و از طرف دیگر برای رهاسازی این قلاده در طبیعت تلاش می‌کنیم، چطور می‌توانیم دفتر حیات وحش را متهم به دلالی حیات وحش کنیم.


تیموری با تاکید بر اینکه سیاست سازمان حفاظت محیط زیست رهاسازی گونه‌های حیات وحش در طبیعت است، تصریح کرد: ولی اگر گونه‌ای شرایط رهاسازی نداشته باشد، باید ساماندهی شود و در آن صورت چاره‌ای جز تحویل گونه به مراکز نگهداری و باغ وحش‌های مجاز نداریم. مثلا وقتی استفاده از حیوانات در سیرک‌ها ممنوع شد، حیوانات موجود در سیرک‌ها به مراکز مجاز نگهداری از حیوانات سپرده شدند زیرا این حیوانات دست آموز شده بودند و امکان رهاسازی آن‌ها در طبیعت وجود نداشت.


از ابتدای 96 تا کنون ۲۵۰ هکتار از مناطق چهارگانه محیط زیست طعمه حریق شده است


مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به موضوع مهم آتش سوزی جنگل‌ها در فصل گرما اشاره کرد و گفت: طی بخشنامه‌ای که از سوی معاون محیط زیست طبیعی سازمان به استان‌ها شد از مدیران کل استانی خواسته شد تا نسبت به شناسایی نقاط حساس آتش‌سوزی، استقرار چادرهای آتش‌بانی در مناطق حساس، ایجاد گشت‌های سیار در مناطق حساس، هماهنگی با مسئولان استان برای همکاری هنگام وقوع آتش ‌سوزی، نصب تابلوهای هشدار دهنده و اعلام شماره ۱۵۴۰ روی تابلوها و بنرها به منظور ارائه گزارش‌های آتش سوزی از سوی مردم اقدام شود.


وی افزود: همچنین ستاد واکنش سریع استان ها از ابتدای اردیبهشت ماه فعال شده است و مدیران کل هشت استان غربی کشور که بیشترین پوشش جنگلی مناطق حفاظت شده را دارند موظف به ارائه گزارش روزانه هستند.


تیموری در خصوص استفاده از بالگرد برای اطفاء حریق در مناطق جنگلی، گفت: با انجام اقداماتی در سطح داخلی، همچنین توافق صورت گرفته با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان هوافضا، از سال 94 استفاده از بالگرد و هلی برد نیرو برای خاموش کردن آتش را در دستور کار قرار دادیم و هم اکنون نیز برای خاموش کردن آتش سوزی در مناطق حفاظت شده و چهارگانه می توانیم از بالگرد و هلی برد برای انتقال نیرو استفاده کنیم که البته امسال با توجه به شرایط ویژه استان خوزستان که به دلیل گرمای بسیار شدید تا کنون با 12 مورد حریق و سوختن 170 هکتار اراضی جنگلی رو به رو بوده است، یک بالگرد خاص استان خوزستان در این استان مستقر شده است.


مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست از ابلاغ دستور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به استان‌ها برای برگزاری مانورهای مقابله با آتش سوزی جنگل‌ها خبر داد و اظهار کرد: این مانورها منجر به آمادگی نیروها برای مقابله با آتش سوزی ها و ایجاد هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های مرتبط می‌شود.


این مقام مسئول یادآور شد: از تمامی ابزارهای موجود برای کاهش تعداد و وسعت مناطق درگیر در آتش سوزی استفاده می‌کنیم و در همین راستا اقدام به آموزش کشاورزان، دامداران و جوامع محلی برای مقابله با وقوع آتش‌سوزی، همچنین رایزنی با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای اخذ امکانات و ابزار مقابله با آتش سوزی کرده‌ایم.


تیموری مروری هم بر آمار آتش سوزی مناطق جنگلی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست داشت و افزود: از ابتدای امسال تا کنون، استان فارس با 15 مورد آتش سوزی و حریق در 33 هکتار از اراضی جنگلی، استان کهگیلویه و بویراحمد با 4 مورد آتش سوزی و حریق در 20 هکتار از اراضی جنگلی، استان ایلام با 4 مورد آتش سوزی و حریق در 21 هکتار از اراضی جنگلی، استان کرمانشاه با 1 مورد آتش سوزی و حریق در یک هکتار از اراضی جنگلی و استان خوزستان با 12 مورد حریق و سوختن 170 هکتار اراضی جنگلی رو به رو بوده‌اند.


وی ادامه داد: در مجموع کل کشور از ابتدای سال ۹۶ تا کنون ۲۵۰ هکتار از مناطق چهارگانه محیط زیست دچار حریق شده اند که نشان دهنده افزایش 10 تا 11 درصدی میزان آتش سوزی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است.


مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری این موضوع که 11 درصد خاک کشور که حدودا معادل 17 میلیون هکتار از بهترین اراضی کشور است تحت مدیریت سازمان قرار دارد، گفت: این مناطق به دلیل پوش گیاهی بسیار مناسب، بیشتر در معرض خطر حریق قرار دارند.


به گفته تیموری، براساس ماده 675 قانون مجازات اسلامی کسانی که به صورت عمدی جنگل ها و مراتع را آتش بزنند به 3 تا 5 سال حبس محکوم می شوند و همینطور کسانی که براساس بی مبالاتی مبادرت به آتش سوزی جنگل می کنند براساس ماده 13 قانون شکار و صید به 91 روز تا 3 سال حبس محکوم و جریمه می شوند و درصورت تکرار هم زندان و هم جریمه برای آنان درنظر گرفته می شود.



انتهای پیام/

برچسب ها: علی تیموری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته